VELIKA UTRKA PRIJATELJSTVA

Animirani film za djecu "Velika utrka prijateljstva" redatelja Deana Hamera nastaje u Luma filmu tijekom 2025. godine.


Scenarij, režija: Dean Hamer

Animacija: Dean Hamer, Lucia Aimara Borjas

Dizajn i izvedba likova: Mirela Ivanković Bielen

Kompoziting i montaža: Maša Udovičić

Produkcija: Maša Udovičić

Film je sufinanciran sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra i Grada Zagreba.


Na šumskom proplanku počinje utrka koja konačno treba dokazati tko je brži, uporna Kornjača ili brzi Zec. Oboje kreću uvjereni da su najspremniji, dok Sova, Vjeverica i Puž srčano navijaju. Usred utrke trkači iznenada nestaju iz vidokruga navijača. Kornjača i Zec upadnu u duboku, mračnu jamu. Kad dotaknu dno shvate da su okruženi hladnim visokim skliskim zidovima, a jama je ispunjena gustim mrakom i zastrašujućim zvukovima koji odjekuju.


Zec se pokuša popeti po blatnim zidovima, dok Kornjača strpljivo kopa ka izlazu, ali bez uspjeha. Umor ih svladava, netrpeljivost raste, a svjetlost otvora još je daleko. Polako popuštaju općepoznati oklopi mudre Kornjače i brzopletog Zeca, uviđaju da se jedino udruženim snagama mogu izbaviti iz jame. Početna netrpeljivost prerasta u prijateljstvo kad se zajedničkim naporima uspijevaju dokopati izlaza. Na površini ih dočekuju vjerni navijači, te se svi zajedno zaslade najsočnijim šumskim plodovima, slaveći zajedničku pobjedu i novo prijateljstvo.



Dvoje je glavnih karaktera - Kornjača i Zec. Oboje na početku filma imaju osobine poznate čitateljima basne. Kornjača je strpljiva, staložena, pametna, a Zec je nestrpljiv, brzoplet, nespretan, bezbrižan, misli mu lako odlutaju. No, bezizlazna situacija u kojoj su se našli na dnu duboke i mračne jame tjera ih da se polako mijenjaju. 

Gledatelji će na početku filma pomisliti: "Ah, evo one poznate basne, znam što će se dogoditi!" No, vrlo brzo gledatelje čeka neočekivani obrat - pad u jamu. Podešavanjem svjetla pri snimanju kadrova u jami i preuveličavanjem dubine jame postići će se dramatična atmosfera koja će potaknuti gledatelje na suosjećanje s glavnim likovima. Gledatelji te će na trenutak osjetiti kako je nalaziti se u bezizlaznoj situaciji. 


Na početku i na kraju filma uz poznati dvojac pojavljuju se prijatelji i navijači: usnula stara Sova, emotivni mali Puž i razdragana proždrljiva Vjeverica. Oni dodaju toplinu i veselje u film. Glavni karakteri iako fokusirani na rješavanje svog velikog problema cijelo vrijeme su simpatični što je prikazano u sitnim gegovima tijekom cijelog filma. Za male vizualne gegove sam bio inspiriran Zagrebačkom školom crtanog filma u kojoj nema dijaloga i svu karakterizaciju je potrebno prikazati vizualnim sredstvima. 


Plan mi je da se nakon gledanja filma svi gledatelji osjećaju dobro, ali i da se zapitaju jesu li nekada prestrogi prema svojim bližnjima.




Odabir cut out animacije je došao nakon pozitivnog iskustva s tom tehnikom. Animacija u multiplanu pruža odličnu mogućnost korištenja bogato oslikanih likova i pozadina, uporabu raznih prirodnih materijala koji dodaju toplinu u opći dojam filma, a podešavanje rasvjete daje velike mogućnosti dramatizaciji kadrova. Važno je reći da animacija ovom tehnikom traje nešto kraće u odnosu na druge vrste animacije, što nije zanemarivo u produkcijskom smislu filma.

Pozadine, sve faze likova i većina predmeta s kojima su u kontaktu će se naslikati i izrezati od čvrstog kartona, a nešto pozadina će biti izrađeno od svakodnevnih ready made materijala. Tako je na primjer jama izrađena od kave mljevene u različitim granulacijama, fino mljevena kava za zidove jame, a grubo mljevena kava za ostalu zemlju.



Sjene likova i pozadina su organske i nesavršene, a 4 difuzna rasvjetna tijela daju mogućnost slojevitog i stupnjevitog općeg vizualnog dojma svakog kadra. Upravo nesavršenost i sitne "greške" u sjenama i materijalima čini stopmotion filmove čarobnima i drugačjiima što mi je i cilj.


Pokreta kamerom nema, a montažni postupci su klasični, izmjena kadrova vrši se rezovima. U kompozitingu će se napraviti kolor korekcija koja će doprinjeti emotivnom dojmu kadrova, te će se eventualno raditi neke sitnije dorade slike koja treba zadržati dojam kamerom snimanih predmeta. 


Zvukovi su u šumskim dijelovima filma realni, a u jami prenaglašeni, doprinose dojmu neizvijesnosti i straha u dubokoj mračnoj jami. Trenutci kruljenja trbuha Kornjače i Zeca u jemi su također prenaglašeni i u kontrastu su sa normalnim zvukovima u šumi.

Glazba se pojavljuje mjestimično, suptilno i diskretno prati emotivno stanje glavnih likova, od bezbrižnosti, preko zabrinutosti i straha do veselja.